SvÄ›telný tok – vÅ¡echny autožárovky homologované pro běžný silniÄnà provoz majà pÅ™edepsané maximum svÄ›telného toku, které by nemÄ›lo výraznÄ› pÅ™esahovat 1500 lumen. V zásadÄ› by nebyl problém vyrobit tak silný svÄ›telný zdroj, aby dobÅ™e osvÃtil jÃzdnà pruh, v silniÄnÃm provozu se vÅ¡ak pÅ™ednà svÄ›tlomety musà podrobit urÄitému kompromisu, který urÄujà dvÄ› hlediska – dobÅ™e vidÄ›t pÅ™ed sebe a zároveň neoslňovat protijedoucà řidiÄe. Z hlediska bezpeÄnosti provozu je kompromis zcela na mÃstÄ›. PÅ™i nákupu autožárovky rovněž sledujte, zda nenà svÄ›telný tok pÅ™ÃliÅ¡ nÃzký, v tomto pÅ™ÃpadÄ› se skuteÄnÄ› vyplatà jÃt zlatou stÅ™ednà cestou.
SeÅ™Ãzenà geometrie svÄ›tlometů – starÅ¡Ã typy svÄ›tlometů nebyly tolik citlivé na Å¡patné seÅ™ÃzenÃ, bylo to dáno menÅ¡Ãm poÄtem zakÅ™ivenà a lineárnÄ›jÅ¡Ãm tvarem. Konstrukce modernÃch svÄ›tlometů je mnohem složitÄ›jÅ¡Ã, jednak musà být schopné pokrýt vÄ›tÅ¡Ã rozsah využità svÄ›telných zdrojů, napÅ™. pro dennà svÃcenÃ, a pak musà dobÅ™e odrážet svÄ›tlo ze zdroje v parabolických a spirálových kÅ™ivkách. Modernà svÄ›tlomet je velmi citlivý na pÅ™ekroÄenà tolerance seÅ™Ãzenà geometrie, což se pak projevuje buÄ nedostateÄným osvitem Äásti jÃzdnÃho pruhu a pravé krajnice, anebo oslňovánÃm protijedoucÃch vozidel. Mimochodem, seÅ™Ãzenà svÄ›tlometů si nechává pravidelnÄ› provést servisnÃm technikem pouhý zlomek Å™idiÄů.
Barva chromatiÄnosti – pomÄ›rnÄ› Äasto opomÃjený parametr autožárovek H7
Lightpark do pÅ™ednÃch svÄ›tlometů. ŘidiÄe pÅ™ÃliÅ¡ nezajÃmá barva osvÄ›tlenÃ, nejvÄ›tÅ¡Ã pozornost mu vÄ›nujà spÃÅ¡e automobilovà nadÅ¡enci a velmi mladà řidiÄi, kteřà na sebe rádi upozorňujà namodralým svÄ›tlem pÅ™ipomÃnajÃcÃm xenonové výbojky. Studené bÃlé svÄ›tlo má vÅ¡ak své opodstatnÄ›nà – osoba za volantem je ménÄ› náchylná k mikrospánku a únavÄ›, lépe reaguje na situaci v provozu a rychleji dokáže zabránit dopravnà nehodÄ›, zvláštÄ› pak stÅ™etu s chodci a cyklisty, anebo v koliznÃch situacÃch s jiným vozidlem. Vyplatà se nahradit běžnou žárovku o teplotÄ› chromatiÄnosti 3000 K chladnÄ›jÅ¡Ãm odstÃnem, nejlépe 4200 K.