AÅ¥ už si to chceme pÅ™iznat Äi nikoliv, Å™Ãzenà automobilu nenà zrovna jednoduché. To je ostatnÄ› také důvod, proÄ musÃme strávit tolik hodin v autoÅ¡kole studiem teorie i Å™ÃzenÃm pod dohledem instruktora ve speciálnÄ› upraveném vozidle, než dostaneme oprávnÄ›nà vyjet sami na silnici.
Â
Â
Pravdou totiž je, že způsob, jak bezpeÄnÄ› jezdit, ovlivňuje Å™ada mÄ›nÃcÃch se faktorů. A jednÃm z tÄ›ch důležitých, o kterém vÅ¡ak uvažuje jen málokdo z nás, je i stav vozovky a pÅ™edevÅ¡Ãm jejà typ. Ten mnoho Å™idiÄů nebere prakticky vůbec v úvahu, aÄkoliv je důležitÄ›jÅ¡Ã, než bychom si mohli myslet. StaÄà se jen podÃvat na ty nejběžnÄ›jÅ¡Ã typy.
Â
V prvnà řadÄ› zde máme samozÅ™ejmÄ› klasický asfalt. Po nÄ›m se jezdà pomÄ›rnÄ› snadno, kola na nÄ›m držà velmi dobÅ™e. Problém nastává za deÅ¡tÄ›, nebo jeÅ¡tÄ› hůře bÄ›hem ledovky, kdy se jejà hladký povrch stává velmi kluzkým. TÃm se zhorÅ¡ujà i jÃzdnà vlastnosti automobilu a může velmi snadno dojÃt ke smyku.
Â
Â
Ve mÄ›stech, zvláštÄ› pak v historických centrech, jeÅ¡tÄ› dnes najdeme takzvané koÄiÄà hlavy. Ty majà podstatnÄ› vÄ›tÅ¡Ã nároky na tlumiÄe, a zdaleka ne vÅ¡echna auta po nich dovedou bez problému jezdit. V mokrém stavu je také jejich povrch mnohem kluzÄà než zdrsnÄ›ný povrch asfaltu, takže jÃzda za deÅ¡tÄ› vyžaduje po Å™idiÄi mnohem vÄ›tÅ¡Ã opatrnost. NaÅ¡tÄ›stà se s nimi dnes setkáme pouze ve mÄ›stech, kde je rychlost znaÄnÄ› omezená. I pÅ™esto vÅ¡ak Äas od Äasu dojde k nehodám. Je tedy potÅ™eba si dávat pozor.
Â
Dále jsou zde nejrůznÄ›jÅ¡Ã polnà cesty, tvoÅ™ené nejÄastÄ›ji uježdÄ›nou hlÃnou. Po tÄ›ch sice naprostá vÄ›tÅ¡ina z nás nejezdà Äasto, ovÅ¡em Äas od Äasu se po nich projet potÅ™ebujeme. Tyto kladou na automobil zdaleka nejvÄ›tÅ¡Ã nároky, neboÅ¥ jejich povrch rozhodnÄ› nenà nijak rovný. Po vydatných deÅ¡tÃch se navÃc mÄ›nà v bláto, ve kterém může zaparkovaný vůz pomÄ›rnÄ› snadno uvÃznout.
Â
Pokud tedy Å™ÃdÃme auto, je dobré náš styl pÅ™izpůsobit typu vozovky, po které zrovna jedeme. ZnaÄnÄ› to totiž snÞà riziko, že se staneme obÄ›tà dopravnà nehody.